İlk Okuma Yazma Öğretiminde Bir Öneri Olarak “Kodlama ile Sesin Hissettirilmesi ve Kavratılması Yöntemi”


       İlk Okuma Yazma Öğretiminde Bir Öneri Olarak  “Kodlama ile Sesin Hissettirilmesi ve Kavratılması Yöntemi”


      Ülkemizde ilk okuma yazma öğretiminde, ses temelli cümle yöntemi uygulanmaya başlandıktan sonra,sesin hissettirilmesi, tanıtılması,kavratılması ve pekiştirilmesi çok önemli hale gelmiştir.Okuma yazma öğretiminde görsel okuma ve görsel sunu öğretmenlere kolaylıklar sağlamakla beraber,teknolojinin de hızla hayatımızda yer alması ile birlikte, daha özverili ve bireysel farklılıkları dikkate alan tüm öğrencilere hitap edebilen birden fazla öğretim tekniğin uygulanmasını gerekli kılmıştır.İlk okuma yazma öğretimi konusu çok geniş olmakla birlikte “Sesin tanıtılması ve hissettirilmesi” çalışmalarında;

      İlk okuma yazma öğretiminde, sesi anlamlı hale getirerek hissettirme ve kavratmak için,sesin içinde geçtiği şarkı, tekerleme, bilmece söyleme,hikaye,masal,örnek olay ve anıları seslendirme ve anlatma,

     Öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirerek sesi hissettirme,tanıtma ve kavratmak amacıyla,sesin dil,dudak gırtlak vb. şekillerde nasıl çıkarıldığı,hangi varlığın sesine benzediği, sesin geçtiği kelimelere, sınıftaki eşyalara ve öğrenci isimlerinde olup olmadığını buldurma,harfi çevremizde bulunan canlı,cansız varlıklara benzetme,

     Görsellerden yararlanarak sesi hissettirme ve kavratmak için, akıllı tahta,projeksiyon ve görsel materyallerden yararlanarak sesin geçtiği görselleri buldurmak, sesin kelimenin başında mı, ortasında mı, sonunda mı geçtiğini buldurmak,
  
    Harflerin yazılış yönlerini kavratmak amacıyla parmakla masada ve havada,baş hareketiyle,burunla masada çizdirme,

     Harf öğrenimini pekiştirmek amacıyla fasulye,oyun hamuru gibi malzemelerle harfi oluşturma, vb. teknikleri uygulayarak yürütülebilir.

      Bunun yanı sıra teknolojinin gelişmesi ve kodlama öğretiminin daha da önemli hale gelmesi ile İlk Okuma Yazma Öğretiminde sesin hissettirilmesi ve kavratılması aşamasında, “Kodlama yöntemi tekniğinin de kullanılması ile öğrencilerin algoritmaları tanımaları,akıl yürütmeleri ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişmesine ve ileride alacakları kodlama eğitimine temel oluşturma açısından önem arz etmektedir.

        İlk Okuma Yazma Öğretiminde “Kodlama ile Sesin Hissettirilmesi ve Kavratılması Yöntemi”nin kullanılması ise,öğrencilerin kareli defterde “sözlü yönergelerle” bir noktadan başlamak üzere sağa,sola,aşağı ve yukarı birim karelerle çizim yapmaları ve harfi bulmaları sağlanır.Öğrenciler bu tekniği kavradıktan ve birkaç harf ilerledikten sonra ikinci aşamada ise yine kareli defterde bu defa “görsel yönergelerle” bir noktadan başlamak üzere sağa,sola,aşağı ve yukarı birim karelerle çizim yaparak harfi bulmaları sağlanır.

     

       Bu kapsamda sesi bazen hissettirme,tanıtma ve kavratma, bazen de pekiştirmek için harf öğretimini daha da eğlenceli ve öğretici hale getirmek amacıyla, İlk Okuma Yazma Öğretiminde “Kodlama ile Sesin Hissettirilmesi ve Kavratılması Yöntemi”nin de bir teknik olarak ilgi çekeceğini ve kullanılmasının önemli olduğunu düşünmekteyim.

                                                                                                         Nevzat CAN
TAG