5E Öğretim Modeli

5E Öğretim Modeli


Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir öğretim modeli olan ve daha çok Fen Bilimleri eğitiminde kullanılan 5E yöntemi 5 aşamadan oluşup her aşamadın İngilizce başharfinden ismini almıştır.5E yönteminin aşamaları ve içerikleri aşağıdaki gibidir.


Dikkat Çekme, Ön Bilgileri Ortaya Çıkarma, (Engage)

Bir olay, durum ya da problemden hareketle öğrencilerin ilgileri ve meraklarının çekilmesi beklenir. Önceki bilgiler ve gelecekteki öğrenilecek kavramlar arasında ilişki kurulur. (Bybee, 1997). Öğrenci ön bilgilerini yoklama ve öğrencinin dikkatini çekme amaçlanır.


Araştırma, Keşfetme(Explore)

Öğrenciler düşüncelerini ortaya koymak için araştırma ve gözemler yapar. Yapılan araştırmalar modelin ilk aşamasındaki soruya ya da sorulara yanıt olabilir. Araştırmalar, modelin temelini oluşturur (Bybee, Taylor, Gardner, Van Scotter, Powell, Westbrook ve Landes, 2006). Öğretmen bu aşamada gruplara tartışmaları için sorular sorar ve onlara rehberlik eder. Öğretmen öğrencilerin kendi düşüncelerini ortaya koyabilecekleri, onların ihtiyaç duyduğu zaman ve materyalleri temin eder (Bybee 1997, Bybee ve diğerleri, 2006).


Açıklama(Explain)

Öğrenciler kavramlarla ilgili elde ettikleri bilgileri ya da süreçte geçirdikleri yaşantıları açıklar. Öğretmen bu aşamada çeşitli yöntem ve teknikleri ihtiyacına göre kullanıp süreçteki açıklamaların zenginleşmesini sağlar (Bybee ve diğerleri, 2006).Açıklama kısmı, modelin en kısa aşamasıdır. Çünkü bundan sonra gelen transfer etme/derinleşme aşaması öğrencilerin bilgilerini yapılandırmalarını ve kavramları biraz daha genişletmelerini içerir (Trowbridge, BybeevePowel, 2004).


Transfer Etme, Derinleşme(Elaborate) 
 
Önceki üç aşamada geçirilen yaşantılara ve elde edilen bilgilere dayanır. Öğrenciler elde ettikleri bilgiler yardımıyla kavramları yeni durumlara transfer eder. Bybee göre, (1997;181) bu aşamanın en önemli amacı: “Sürecin, becerilerin ve kavramların genelleştirilmesidir.”Transfer/derinleşme aşaması öğrencilere kavram yanılgılarını düzeltmeleri ve anlamlarını güçlendirmesi için önemli fırsatlar verir (Bybee ve diğerleri, 2006).

Değerlendirme(Evaluation)

Öğrencilerin anlama düzeyi bu aşamada belirlenir (Bybee ve diğerleri, 2006). 5E modeli içerisinde değerlendirme aşaması, süreç sonunda öğrenme ürünlerini kontrol etmek açısından dikkat edilmesi gereken bir aşamadır; fakat gözden kaçırılmaması gereken nokta, 5E modeli kullanılırken değerlendirmenin, her aşama sonunda gözlemlerle, öğrenci katılımlarının niteliklerinin kontrolü ile sağlanması gerekir (Öztürk, 2008)(1)


(1)dergipark.gov.tr/
TAG