Yönetişim ve Okula Katkıları


Yönetişim ve Okula Katkıları


    Yönetişim, “Kurum ve kuruluşlarda, birlikte ve etkileşerek ortaklaşa yönetme”dir.

    Yönetişimin temel ilkesi, kamu hizmetleri ile kararların alınması ve bu kararların uygulanması aşamalarının en azından birine karardan doğrudan ya da dolaylı olarak etkileneceklerin düşüncelerini, taleplerini, eleştirilerini yönetim sürecine katabilme ve katkı sağlama imkanına sahip olmalarını sağlamaktır.(1)

    Yönetim, kaynakları planlayarak, örgütleyerek, yönelterek, koordine ve kontrol ederek başkaları aracılığıyla etkin ve verimli bir şekilde amaçlara ulaşma işi olarak tanımlanır. Yönetim kavramında iki taraf bulunur: “yöneten” ve “yönetilen”.

    Yönetişim ise; bir tarafın diğerlerini yönetmesinden ziyade karşılıklı etkileşimin ön planda olduğu bir ilişkiler bütününü temsil eder ve “birlikte yönetmek” anlamına gelir. Katılımcı, paylaşımcı, tutarlı, sorumlu, şeffaf, hesap verebilir ve adil bir yaklaşımla karşılıklı etkileşime dayalı yönetim faaliyetlerini vurgulamak için kullanılır.(2)

    Yönetişim ile kurumda alınacak kararların, karardan etkilenecekler ile birlikte verilmesi sayesinde;

1-Kararların uygulanmasını güçlendirir,

2-Bireysel çıkarlar değil ,kurumsal kimlik ön plana çıkar.

3-Okullarda demokrasi kültürü gelişir.

4-Okul iklimi iyileşir, çalışma barışı sağlanır.

5-Karar alma ve uygulama süreçleri şeffaflaşır.

6-Öğretmen motivasyonu artar.

7-Karar verme sürecine katılan paydaşların sorumluluklarının farkında olmasını ve sorumluluklarını yerine getirirken daha istekli olmasını sağlar.



Nevzat CAN



1)http://dkbb.gov.tr/upload/dosyalar/Kamu_Y__netiminde___a__da___Yakla____mlar_4.pdf

2)http://fusunozulke.com/yonetimden-yonetisime-kavramsal-bir-degisim-yolculugu/
TAG